17. April 1946

”Don Carlos” på Betty Nansen Teatret. 

Var til den første Generalprøve på Don Carlos, som jeg overværede ganske alene Kl. 12½. Erling Schroeder kom ned fra Scenen i fuldt Skrud for at hilse på mig; han som Markis Posa og Karl Gustav i Titelrollen var hævede over enhver Ros; min Søn må trods alt have arbejdet meget med Rollen, for han havde ganske overvundet sin Tilbøjelighed til utydelig Tekstudtale, jeg forstod hvert Ord, han  sagde, det smukkeste af hans Præstation var det Blik, hvormed han så efter Vennen, da han er kommet til at tro, at han fører ham bag Lyset, Blikket udtrykte Sorg, dyb Kærlighed, Skuffelse, Carlos’ Vredesudbrud mod Faderen efter Vennens Drab var også særligt godt; Markis Posas Scene med Dronningen fremstillede Erling Schroeder så smukt, at jeg måtte gøre Vold på mig, for at ingen skulle se, at jeg græd. Bagefter kom Direktør Per Knutzon hen til mig for at takke mig, han var lige så begejstret som jeg for de to Hovedpersoners Spil; også de andre med Frøken Meistrup i Spidsen viste mig megen Opmærksomhed; gik hjem og hvilede efter Sindsbevægelserne; så sad Karl Gustav hos mig et Par timer, glad over, at jeg syntes så godt om hans Præstation, han føjede pænt til, at min Dom var den, han lagde mest Vægt på.

Skuespilleren Karl Gustav Ahlefeldt (1910-1985) i titelrollen i Don Carlos på Betty Nansen Teatret. Fotografi 1946. Teatermuseet i Hofteatret.

Emne
Årti